BION Terrarium Center

gedoneerd door Herpetofauna

Sinds 2022 steunt Stichting Herpetofauna BION Terrarium Center (BTC) in de Oekraïense hoofdstad Kiev. Zij zijn door de oorlog hard getroffen.

BION staat bekend om hun succesvolle kweek van bijzondere gekkosoorten en veel andere soorten hagedissen. In totaal kweken zij met 121 soorten reptielen en amfibieën waarvan velen ook bedreigd worden in hun oorspronkelijke leefgebied. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld diverse soorten bladstaartgekko's (geslacht Uroplatus) van Madagaskar en doornstaartagamen (geslacht Uromastyx) uit Afrika. Door de kweek in gevangenschap zijn er altijd voldoende exemplaren voor serieuze reptielenliefhebbers. Ook heeft BION Terrarium Center een eigen onderzoekscentrum.

Door de oorlog heeft BION Terrarium Center zichzelf en diverse dieren moeten evacueren, maar helaas hebben veel hagedissen dit niet overleefd. Stichting Herpetofauna steunt BION om de werkzaamheden door te laten gaan ondanks de moeilijke omstandigheden in het land.